مدیر غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری گفت: کشت قراردادی از ۱۱ آذر ماه در استان آغاز شد و کشاورزان تا پایان دی‌ماه فرصت دارند نسبت به ثبت‌نام برای کشت قراردادی و استفاده از مزایای این طرح اقدام کنند.   
کد خبر: ۱۴۳۸۳۵۸
نویسنده ابوالفضل شمسی

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری ایرنا ،یزدان یگانگی روز جمعه در گفت : کشاورزان می‌توانند به صورت حضوری و یا از طریق سامانه هوشمند کشت قراردادی cfis.ir و با نصب اپلیکیش اطلاعات خود را برای برخورداری از مزایای کشت قراردادی ثبت کنند.

 

وی تخفیف ۲۰ درصدی بیمه محصولات، پرداخت یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به ازای هر تن گندم تولیدی به مرکز خرید را از مزایای کشت قراردادی محصولات کشاورزی عنوان کرد.

 

مدیر غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: افزون بر این دولت در برابر ثبت‌نام‌کنندگان در این طرح متعهد می‌شود که محصولات آن‌ها را به قیمت تضمینی که ابلاغ می‌کند با هر شرایطی خریداری کند.

 

به گفته یگانگی، هدف از انجام کشت قراردادی در نگاهی کلان را افزایش خوداتکایی تولید گندم، جو و دانه های روغنی و کاهش واردات این محصولات معرفی کرد.

 

یگانگی با بیان اینکه در کشت قراردادی تمرکز کشاورزان بر تولید محصول با کیفیت با کمترین هزینه است، گفت: کشت قراردادی مبتنی بر تولید و مطابق توافق بین خریدار و کشاورز و تعیین شرایط تولید و بازاریابی محصول انجام می‌شود به تعبیری کشاورز در قالب کشت قراردادی دغدغه‌ای برای فروش محصول خود ندارد.

 

۷۷هزار و ۱۱۰ هکتار سهم چهارمحال و بختیاری از کشت قراردادی 

 

مدیر غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس برنامه‌‎ریزی انجام شده کشت قراردادی امسال در سطح سه میلیون هکتار برای سه محصول گندم، جو و دانه‌های روغنی در کشور تعریف شده که سهم تعیین شده برای این استان ۷۷هزار و ۱۱۰ هکتار است.

 

به گفته یگانگی ،از این میزان سهمیه تعیین شده برای کشت قراردادی در چهارمحال و بختیاری سهم محصول گندم ۵۸ هزار هکتار (۲۱ هزار هکتار گندم آبی و ۳۵ هزار هکتار دیم )، جو ۱۸ هزار هکتار و دانه‌های روغنی کلزا یک‌هزار و ۱۱۰ هکتار است.

 

وی یادآور شد: مسوولیت کشت گندم قراردادی در چهارمحال و بختیاری با مدیریت غله و خدمات بازرگانی، جو شرکت پشتیبانی امور دام و دانه‌های روغنی نیز به تعاون روستایی واگذار شده است.

 

یگانگی ، کل قرارداد منعقد شده در محصول گندم را ۱۱ درصد، جو و دانه‌های روغنی نیز هرکدام ۲ درصد اعلام کرد و گفت: این میزان انعقاد قرارداد درصد بسیار پایینی است و کشاورزان چهارمحال و بختیاری باید برای انجام کشت قراردادی تشویق و ترغیب شوند.

 

وی یکی از عوامل پایین بودن شمار قراردادهای کشت قراردادی در چهارمحال و بختیاری را دیر ابلاغ شدن طرح، اطلاع رسانی کم و بی اطلاعی کشاورزان عنوان کرد.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها